Chiang Mai + Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tim Zwinkels - WaarBenJij.nu Chiang Mai + Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tim Zwinkels - WaarBenJij.nu

Chiang Mai + Pai

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

27 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Mai

Hoppakee! Hier is meteen het volgende verslag van mijn belevenissen in Chiang Mai en Pai.

In Chiang Mai ben ik met mijn 2 Oostenrijkse reisbuddies naar Julies Guesthouse gegaan, wat mij door verschillende Nederlanders was aangeraden. Eenmaal aangekomen. bleek dit een soort Nederlandse enclave waar de voertaal Nederlands is. Maar dit was het meest gezellige hostel waar ik tot nu toe ben geweest. De prijs voor een nacht mocht er echter ook wezen. 2 hele euro's per nacht, zo kan het dus gebeuren dat als je aan het eind afrekend dat je meer geld aan alcohol kwijt bent dan aan je overnachtingen. De bedden in dit hostel waren denk ik ook niet meer dan 2 euro waard, want ze waren of goed doorgelegen of je voelde de veren in je rug, maar goed in dit hostel moest je zorgen dat je met genoeg Chiang achter je kiezen naar bed ging, want dan had je er 's nachts geen last van, de Chiangover de volgende ochtend moest je dan maar voor lief nemen.

Chiang Mai is de tweede stad van Thailand, maar de sfeer is zo anders dan Bangkok. Het is hier heel rustig en vrij relax allemaal, veel beter dan Bangkok! De eerste dag heb ik samen met Toon, klinkt vrij Nederlands die naam en dat was hij dus ook, een scooter gehuurd en zijn we een berg op gereden en niet zonder reden, want bovenop die berg had je een uitzicht over Chiang Mai en er was een tempel. Maar tempels heb je op een gegeven moment wel gezien. Elke keer weer een buddh en een hoop goud gaat ook een keer vervelen. Het scooterrijden bergop en bergaf is wel leuk om te doen! De dag erna naar een cooking school geweest om echt thais te leren koken. Nadat we eerst op de markt inkopen hadden gedaan zijn we aan de slag gegaan. We hebben 5 verschillende gerechten gemaakt . Na de eerste 3 gerechten waren we helemaal kapot, zodat het niet vervelend was tussen de middag in een hangmat een klein dutje te doen. Daarna de andere 2 gerechten gemaakt en voor je het wist was de dag voorbij. Ohja we moesten onze eigen gerechten ook zelf opeten... Dit was natuurlijk geen probleem want alles smaakte zo goed. Ik durf zelfs te zeggen dat ik nog nooit zo lekker thais heb gegeten ;).

De dag erna was het tijd voor een driedaagse trekking door de bergen van noord Thailand. We hadden een groep van 11 mannen en vrouwen en 1 Thaise gids. Het was denk ik de meest gezellige groep die er ooit met trekking is geweest. Nadat we eerst verplicht een vlindertuin en een slangendierentuin moesten bezoeken kon het dan toch echt gaan beginnen. 4 uurtjes bergop in de brandende zon was best pittig, maar het was zo mooi dat het zeker de moeite waard was. Onderweg nog even gestopt om in een waterval te zwemmen, dit was echt heerlijk verfrissend. De eerste nacht hebben we geslapen in een bergdorpje. Hier na het diner rond het kampvuur gezeten en een drankspelletje gedaan, dus vele changs later was het tijd om te gaan slapen, want de volgende dag moesten we wederom een stuk lopen. De volgende ochtend was iedereen niet even fris en fruitig, maar goed vooruit met de geit en gaan. Na een uur of 2 lopen kwamen we bij een mooie waterval waarin uiteraard gezwommen moest worden. Hier hebben we een paar uurtjes gechilled en wat gegeten. Toen verder naar de volgende waterval en uiteindelijk slapen aan de rivier bij het olifantenkamp. Doordat de eerste avond best gek was, was de tweede avond wat rustiger, maar niet minder gezellig. Na een lange nacht was het de volgende dag tijd voor olifantje rijden. Ja wat moet je hier van vinden, het is redelijk toeristisch en niet heel goed voor de olifant, maar toch wel aardig om te doen. Vind het wel apart dat ze bijna net zo goed luisteren als een hond. Hierna zijn we wezen raften over een rivier, dit was wel een aardige rivier. Zodra de rivier kalm werd gingen we uit de boot en op een bamboovlot verder. Alleen 6 man op een vlot is wat zwaar en dus bleef het vlot hangen en ging het niet heel vloeiend. Dus uiteindelijk meer gezwommen in de rivier dan op het vlot gezeten. Hierna zat het erop en mochten we weer terug naar de beschaafde wereld. Eindelijk douchen met heet water en weer wat opfrissen, niet dat het veel nut heeft, want een kwartier later begin je toch weer te zweten. 's Avonds hebben we vrij goed gevierd dat we de trekking overleefd hadden en werd besloten om met z'n allen richting Pai te gaan.

Zo gezegd zo gedaan. We zijn wel gesplitst met de manier waarop. Ik ben met 6 anderen op de scooter gegaan, een tocht van 4,5 uur, tenzij een scooter zonder benzine komt te staan, dan duurt het wat langer. De rit was echt geweldig mooi, heerlijk door de bergen cruisen en lekker in de bochten hangen. Om 6 uur kwamen we eindelijk in Pai aan en gingen we naar een guesthouse waar we met z'n allen konden slapen. De receptioniste was echter een ladyboy met een onstabiele persoonlijkheid, levensgevaarlijk!! Het ene moment deed hij/zij aardig en het volgende moment kreeg je de wind van voren. Voor een half uurtje was dit best grappig, maar heel de avond toch best vervelend. Hoogtepunt van deze avond was dat iemand sigaretten voor haar had gekocht en die aan haar wilde geven, maar ze had haar handen vol, dus moest hij ze tussen d'r tieten stoppen. Dus... De dag erna met de scooter wat rond Pai gereden en vooral rustig aan gedaan, lekker bij een watervalletje gezeten en wat gezwommen en daarna makkie an lunchen om een kwartiertje later ergens koffie te gaan drinken. We waren net op tijd terug om mee te gaan tuben. Zelf snel wat alcohol gekocht en meegenomen en met z'n 9en in een band de rivier afdobberen en lekker wat drinken en genieten. Kortom erg geslaagd allemaal! Ohja omdat we vanaf Pai weer zouden opsplitsen hebben we mijn verjaardag alvast gevierd. Ik kreeg een heerlijke taart met een grote kaars. Uiteraard moest deze in mijn gezicht geduwd geworden! Wederom een gezellige avond!

Ik zit momenteel al in Laos, maar heb niet echt meer zin om nog een verslagje te typen. Het is tijd om wat te gaan relaxen en te lezen. Morgen ga ik de gibbon experience doen, voor degene die nieuwsgierig zijn, zoek er eens naar op youtube.

• 30 Oktober 2012 - 11:30

Oma Teijink:

Beste Tim,
    Ik heb genoten van je reisverslagen,maar kijk een beetje uit wat je allemaal schrijft, want anders moet ik het opa vertellen...
    Dat je geniet laat je duidelijk blijken.
    Maar op de allereerste plaats van harte gefeliciteerd met je verjaardag van Opa en mij.

Wij wensen je nog een mooie en fijne tijd toe. Geniet er van!
    Groetjes opa en oma.

• 30 Oktober 2012 - 18:00

Ton :

Hadie Tim. Leuk hoor daar. Neem vandaag een lekker biertje voor je verjaardag. Thuis gaan we je verjaardag wel vieren als je er weer bent. Heel veel plezier verder en zoals je verstandige vader altijd zegt "blijf nadenken!!!!'.