Feestdagen in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tim Zwinkels - WaarBenJij.nu Feestdagen in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tim Zwinkels - WaarBenJij.nu

Feestdagen in Hanoi

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

31 December 2012 | Vietnam, Hanoi

Hallo!

Op de valreep van dit jaar heb ik zeeen van tijd gevonden om een verslag te typen. Ik ben ondertussen alweer 11 dagen in Vietnam en nog niet verder dan Hanoi in het noorden gekomen.

Maar voordat ik het warme Myanmar voor het koude (ja echt bijna Nederlandse temperaturen hier) noorden van Vietnam verliet moest ik eerst nog met het vliegtuig van Yangon naar Hanoi. En op het vliegveld ging uiteraard de zoemer toen ik door het detectiepoortje moest lopen. Wat bleek is was mijn moneybelt vergeten af te doen en daar kwam de soldaat in kwestie ook achter. Toen hij het vervolgens wilde zien wat daar zat, zei ik tegen z'n collega soldaat dat hij graag in mijn broek wilde kijken. Niet het meest slimme om te zeggen kan ik je vertellen. Maar goed ik ging het land uit dus dat was prima. Omdat directe vluchten naar Vietnam erg prijzig zijn, moest ik de nacht op de luchthaven in Bangkok doorbrengen, om vervolgens de volgende ochtend vroeg weer door te vliegen naar Hanoi.

Toen ik in Hanoi aankwam werd ik wel een beetje depressief. Het was zwaar bewolkt en mistig, het weertype wat ik tot nu toe nog niet had meegemaakt en het ergste is dat het nog vrij koud is ook, 17 graden. Omdat een nacht op de luchthaven niet de beste nachtrust opleverd heb ik het die dag rustig aan gedaan en ben ik na een paar biertjes verstandig redelijk op tijd gaan slapen. De volgende dag heb ik met een Brit de stad een beetje verkend en was het weer ook alweer wat beter. Hanoi heeft een klein centrum, waardoor je gemakkelijk hier rond kan lopen. Nou ja gemakkelijk... het stikt hier van de brommers en scooters die door de kleine straatjes rijden en de stoepen worden door de winkeltjes hier gebruikt, dus je loopt heerlijk op de weg en als er dan een keer een stuk stoep vrij is, dan rijdt iedereen hier overheen. De dag erop ben ik op een Halong Bay trip gegaan van 3 dagen, de beruchte castaway tour van het hostel. Dit is een een ordinaire zuipcruise door Halong, met als belangrijkste regel dat je met links moet drinken en als je dat niet doet en iemand roep buffalo, dan mag je je biertje atten. Nou is een biertje atten niet het grootste probleem, maar 's ochtends met hete koffie geldt de regel ook... We hadden een gezellige en gekke groep en sliepen 2 nachten op een eiland in Halong Bay. De volle dag die we daar hadden konden we kanoen, wakeboarden, rotsklimmen en zwemmen. Nou kanoen en zwemmen was niet aan mij besteedt, maar wakeboarden en rotsklimmen wel. Dus ik ging als eerste met het wakeboard en na een korte instructie hoe het moest ging het gas vol open en klapte ik voorover en maakte een mooie faceplant in het water. Goed dat kan iedereen gebeuren, maar mij gebeurde dit 2x en vanaf de boot scheen het vrij grappig te zijn. Maar toen kwam de derde keer en zowaar kwam ik uit het water en kon een paar minuutjes blijven staan op het board. Echt vet om door Halong Bay te wakeboarden! Na nog 3x een tijdje te hebben gewakeboard was het tijd voor de andere, allemaal prutsers uiteraard! ;) Na 2 nachten feesten kwam er ook een einde aan Halong Bay. We moesten weer terug met de boot naar het vaste land en uiteraard wilde ik die boot wel even besturen. En dat heb ik dus ook gedaan. De kapitein was op een gegeven moment aan het kaarten voor geld en ik was lekker aan het cruisen door de baai.

De dag erop was het eerste kerstdag, al heeft niemand hier echt het kerstgevoel, omdat het hier niet gevierd wordt. Zelf had ik het idee dat eerste kerstdag een goede reden was om een dooie vent te gaan bekijken. Oke ik weet dat ome Ho (Chi Minh) iets meer respect verdient. Na een snelle douche kwam ik terug in de dormroom en stond er iemand tegen de muur te pissen; een 1e kerstdag om niet te vergeten! Bij het mausoleum was er een hoop machtsvertoon van de militairen die daar aanwezig waren. Je mocht je handen niet in je zakken hebben en niet over elkaar hebben, je hoed of pet moest af en je moest 2 aan 2 in een rij rustig doorlopen. Het was wel apart om te zien. De middag was er in het hostel een grote kerstlunch geregeld met onbeperkt drinken, nou dat was een mooi feestje! En toen moest ik met thuis gaan skypen, maar die hebben niet doorgehad dat ik een paar biertjes op had ;) Na die avond nog lekker te hebben doorgefeest in Hanoi, had ik de volgende dag weer een dag in Hanoi, een beetje veel dagen in Hanoi door al de feestdagen die zo kort op elkaar volgen.

Ik heb die dag opgetrokken met, je gelooft het niet, maar de gast die de vorige dag in mijn dorm stond te pissen. En aan het einde v/d dag had ik dus echt heel Hanoi gezien. Toen ging ik voor 4 dagen naar Sapa toe met de nachttrein. Doordat de trein overboekt was, werd ik geupgraded naar de beste wagon die ze hadden, was vrij vervelend! In Sapa was het de eerste dag vrij mistig, maar zodra je iets omlaag liep kon je de prachtige omgeving zien. Bergen met terrassen en lege rijstvelden, echt heel erg mooi! Na een korte wandeling de eerste dag, had ik de volgende dag een 2-daagse trekking door de rijstvelden. Zwaar toeristisch, maar ook heel erg mooi! En halverwege komen allemaal vrouwtjes en kinderen dingen aan je verkopen. You buy from meeeeeeeee. En dan begint het leukste gedeelte, het afdingen. En hier ben ik ondertussen een meester in geworden. Het leukste is het begin als zij hun veel te hoge startprijs zeggen en dan zelf beginnen te lachen en dan bloedserieus zeg ik een veel te lage prijs terug. Dan worden ze eerst erg boos en dan gaat het spel beginnen. Uiteindelijk heb ik een paar goedkope sjaals voor een aantal van de groep weten te regelen en had ik zelf bijna een veel te groot deken gekocht wat ik niet nodig had. In de homestay, dat meer op een hotel leek, waar we bleven kregen we tijdens het diner de lokale specialiteit: rijstwijn. Dit is smerige zooi met een hoog alcoholpercentage. Maar zodra de eerste naar binnen is gegoten, dan volgen er meer! En zo waren we met de familie daar en ons 8en flink aan het drinken. Na de rijstwijn kwam de maiswijn, die nog wat sterker was! Dus het was een geslaagde avond in de homestay en een zware ochtend de volgende dag. De dag na de trekking ben ik naar de Bac Ha market geweest, waar werkelijk waar alles wat leeft verkocht wordt, buffels, paarden, varkens, honden, katten, vogels en de vraag is dan is het een huisdier of is het diner? want ze eten hier werkelijk alles.

Vandaag heb ik een rustig dagje in Hanoi en ga ik hier het nieuwe jaar in luiden om de volgende dag met de nachtbus zuidwaards te gaan naar een nationaal park met grotten en normaal weer (25 graden en zon).

De beste wensen voor 2013!

  • 31 December 2012 - 10:17

    Annemiek En Aad:

    Hi Tim,

    Zolang jij zelf maar niet tegen de muren van je dorm gaat staan pissen blijven wij jouw favourite oom en tante!
    Voorzichtig daar met het illegale vuurwerk!
    En alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar.

    Aad en Annemiek

  • 31 December 2012 - 10:54

    Ton:

    Ha Tim,

    Wij weten precies hoe dat gaat daarin die homestay.
    Mot, hai, bah Joooooo. Vertaald;een twee, drie zuipen.
    Doordat het allemaal van die kleine mannetjes zijn hebben ze na twee glazen al een rood hoofd en na vier glazen worden ze echt heeeeeel vrolijk.
    Nou een heel goed eind van 2012 en alvast een fantastisch 2013.
    Morgen skypen we, hou wel even het tijdsverschil in de gaten!!!.
    O ja, na de eerste zin voige keer wisten we al dat je een aardig "bakkie" op had hoor, we hebben hier thuis wel gelachen.
    Groetjes Ton


  • 31 December 2012 - 11:27

    Mitsie:

    Heeeeee Tim,

    Nog helder? Rijstewijn:( Veel plezier vanavond en alle goeds voor 2013. Dikke kuzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Tim

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 902
Totaal aantal bezoekers 13664

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 19 Februari 2013

Zuidoost Azië

Landen bezocht: